سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

درمان سرطان لب

Image result for ‫درمان سرطان لب‬‎
سرطان لب از سلول های غیر طبیعی ایجاد می شود که از کنترل و تشکیل ضایعات یا تومورها بر روی لب ها رشد می کند. گفتنی است این سرطان نوعی از سرطان دهان به شمار می‌رود. سرطان لب نوعی از بیماری‌های جدی می باشد که در آن سلول‌ها به شکل غیر طبیعی رشد می‌کنند و تداخل در سیستم بدنی به وجود می‌آورند.
یکی از شایع‌ترین سرطان های امروزی به دلیل استفاده زیاد مردم از سیگار و قلیان و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان سرطان لب است 
خطری در کمین سیگاری‌ها
با اشاره به اینکه در مراحل پیشرفت این سرطان، بیشترین عضوی که در این سرطان درگیر می‌شود لب پایینی است، باید گفت که عدم رعایت بهداشت دهان مانند نحوه نادرست مسواک زدن و کمبود برخی از مواد مغذی مانند ویتامین E، A و آهن خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می‌دهد.
  
انتخاب برخی شیوه‌های زندگی
این انتخاب باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان لب می شود. این موارد شامل موارد زیر می‌شود
استفاده از دخانیات شامل مصرف قلیان، سیگار، پیپ، تنباکو علاوه بر اینکه علت بیشتر سرطان هاست، تاثیر مستقیم بر این سرطان می گذارد.
عوامل موروثی و ژنتیکی هم موارد مهم هست، سابقه این نوع سرطان در افراد نزدیک خانواده یکی از دلایل سرطان لب می‌باشد و نژادهای آفریقایی و مردان بالای 40 سال، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لب قرار دارند.
نوشیدن الکل زیاد
برنامه غذایی که عناصری مانند آهن، اسید فولیک، سلنیوم و ویتامین های A و E را کمتر دارد، احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید
برنزه کردن در دستگاه‌های سولاریوم
رعایت نکردن موارد بهداشتی مانند مسواک نزدن و… از عواملی می باشد که ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.
درمان سرطان لبسرطان لب، سرطانی با تشخیص سریع است و اغلب در طی یک آزمایش معمول دندانپزشکی، دندانپزشکان معمولا اولین کسانی هستند که متوجه علائم سرطان لب می‌شوند. سرطان لب با مراجعه زودهنگام برای درمان قابل کنترل و درمان است، اگر سرطان لب زود تشخیص داده شود، می‌تواند با درمان‌هایی نظیر جراحی و پرتو درمانی بهبود یابد. همچنین با مصرف آنتی بیوتیک می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. عدم تماس و فعالیت در ساعاتی که نور آفتاب شدید است، پوشش مناسب در فصل سرما و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هم می‌تواند در روند کاهش این بیماری بسیار موثر و کمک کننده باشد.
علائم چیست؟
سرطان لب در ابتدای بیماری ممکن است بدون علامت باشد. وقتی که علایم سرطان لب بروز می‌کند، شایعترین علامت آن درد است که معمولا بهبود نمی یابد.
اغلب این نوع سرطان از لب پایین شروع می شود و بعد گسترش پیدا خواهد کرد
این نوع سرطان در ابتدا علائم خاصی نشان نمی‌دهد
دردی که در ناحیه لب بوجود می‌آید و بهبود نمی‌یابد
به‌وجود آمدن توده‌هایی بر روی لب
بزرگی گره‌های لنفاوی
سوزن سوزن شدن لب
تورم ناحیه فک و دهان
تغییر یافتن صدا
خونریزی لب
درد گلو
سرطان حفره دهان
طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جراحی قلب و عروق، بسیاری از موارد سرطان دهانی مرتبط با مصرف دخانیات و مصرف الکل سنگین است.
قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز یک عامل خطر مهم است، مخصوصاً برای افرادی که در خارج از منزل کار می‌کنند، به این دلیل که آنها احتمال بیشتری برای قرار گرفتن در معرض طولانی مدت امواج مضر آفتاب را دارند.
چه کسی در معرض این بیماری است؟
رفتار و سبک زندگی شما به شدت بر روی احتمال ابتلا به سرطان لب تأثیرگذار است. تقریباً ۴۰٬۰۰۰ نفر هر ساله به داشتن این نوع سرطان تشخیص داده می‌شوند.
مرحله بندی سرطان لب و حفره دهان
مرحله اول:اندازه سرطان بیشتر از 2 سانتی متر نیست و به گره های لنفاوی ناحیه ای منتشرنشده است.
مرحله دوم:اندازه سرطان بیش از 2 سانتی متر و کمتر از 4 سانتی متر است و به گره های لنفاوی ناحیه منتشر نشده است.
مرحله سوم (یکی از موارد زیر)
اندازه سرطان بیش از 4 سانتی متر شود.
سرطان ممکن است به هراندازه ای باشد اما سلول های سرطانی فقط به یک گره لنفی در همان سمت گردن که سرطان وجود دارد منتشرشده اند.
قطر گره لنفاوی که به سرطان مبتلا شده است، نباید بیش از 3 سانتی متر باشد.
مرحله چهارم (یکی از موارد زیر)
سرطان به بافت های اطراف لب و حفره دهان منتشر شده است. گره های لنفاوی این ناحیه ممکن است درگیر شده یا نشده باشند.
سرطان می‌تواند به هراندازه‌ای باشد ولی به بیش از یک گره لنفی در همان سمت گردن و یا گره های لنفاوی در هر دو سوی گردن و یا به هر گره لنفاوی که بیش از 6 سانتی متر باشد، انتشاریافته است.
سرطان به قسمت‌های دیگر بدن منتشر شده است.
یک نکته مهم
اگر فرد مبتلا به این سرطان، خونریزی بدون توقف داشته باشد و یا علایم غیر معمول مثل مشکل در بلع غذا، تغییر در میزان هوشیاری، تب بالا، بی حالی، ضربان قلب سریع و… داشته باشد، حتما باید مشکلاتش را با پزشک متخصص خود در میان بگذارد.
راه‌های درمان سرطان حفره دهان چیست؟
روش های درمانی متفاوتی برای بیماران مبتلابه سرطان لب و حفره دهان وجود دارد. درمان بستگی به اندازه اولیه ضایعه، وضعیت درگیری گره لنفاوی گردن، وجود یا عدم وجود گسترش بیماری و حال عمومی بیمار دارد.
سه نوع روش درمانی متداول
  • جراحی (برای برداشتن غده سرطان)
جراحی یک روش معمول در درمان سرطان لب به شمار می‌رود، پزشک ممکن است سرطان و بخشی از بافت سالم اطراف آن را بردارد و هم چنین ممکن است گره های لنفاوی گردن نیز برداشته شوند.
  • پرتودرمانی
پرتودرمانی با استفاده از مقادیر بالای اشعه ایکس برای کشتن سلول‌های سرطانی و کوچک کردن توده سرطانی به کار می‌رود. استفاده از دوز بالای اشعه ایکس و یا سایر پرتوهای پرانرژی برای نابود کردن سلول های سرطانی اساس کار پرتودرمانی است.
  • استفاده از شیمی درمانی
در شیمی درمانی از داروهای کشنده سلول های سرطانی استفاده می‌شود. این داروها ممکن است به صورت قرص و یا تزریق داخل عضلانی یا تزریق وریدی تجویز شوند. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است چرا که دارو وارد خون شده و به تمام نقاط بدن انتشار یافته و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد