سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

درمان سرطان مری

Image result for ‫سرطان مری درمان‬‎

مری مسئول انتقال مواد غذایی از گلو به معده است. سرطان مری زمانی اتفاق می‌افتد که تومور بدخیم در پوشش مری به وجود می‌آید.همان‌طور که تومور در مری رشد می‌کند، می‌تواند بر بافت‌های عمیق و ماهیچه آن اثر بگذارد. تومور می‌تواند در هر کجا در طول مری قرار بگیرد، از جمله جایی که مری و معده به هم متصل می‌شوند.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری معمولاً در سلول‌هایی داخل مری ایجاد می‌شود. مردان بیشتر از زنان سرطان مری می‌گیرند. سرطان مری ششمین علت مرگ و میر در سرتاسر جهان است. در برخی مناطق، موارد بالاتری از موارد سرطان مری ممکن است به مصرف دخانیات و الکل یا عادات غذایی خاص و چاقی مربوط باشد.

  

علائم و نشانه‌های سرطان مری عبارت‌اند از:

بلعیدن دشوار (دیسفاژی)

کاهش وزن ناخواسته

درد قفسه سینه، فشار یا سوزش

تشدید ناراحتی یا سوزش سر دل

سرفه یا خستگی

سرطان مری

علل

علت سرطان دقیقاً مشخص نیست. سرطان مری زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مری دچار جهش‌هایی در DNA می‌شوند. این اشتباهات، سرعت تکثیر سلول‌ها را افزایش می‌دهد و سرعت رشد کنترل شده سلول‌ها، از دست خارج می‌شود. سلول‌های غیر طبیعی جمع شده تومور را در مری ایجاد می‌کنند که می‌توانند به ساختارهای مجاور حمله کنند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند.

انواع سرطان مری

سرطان مری با توجه به نوع سلول‌هایی که درگیر هستند طبقه بندی می‌شود. نوع سرطان مری شما کمک می‌کند تا گزینه‌های درمان خود را تعیین کنید. انواع سرطان مری عبارت‌اند از:

آدنوکارسینوما: آدنوکارسینوم در سلول‌های غدد ترشحی، در مری شروع می‌شود. آدنوکاریسینوما اغلب در قسمت پایین تر مری ایجاد می‌شود. آدنوکاریسینوما شایع‌ترین نوع سرطان مری است.

سرطان سلولی فلسی: سلول‌های باریک، سلول‌های نازک و مسطح هستند که سطحی از مری را تشکیل می‌دهند. کارسینوم سلول سنگفرشی اغلب در قسمت فوقانی وسطی مری است.

انواع دیگر سرطان های نادر بعضی از انواع نادر سرطان مری عبارت‌اند از: سرطان سلول کوچک، سارکوم، لنفوم، ملانوم و کوریوکارسینوما.سرطان مری

تشخیص

بعد از معاینات فیزیکی و گرفتن سابقه پزشکی و دارو های مصرفی، متخصص گوارش می تواند برای تشخیص دقیق تر علائم، آزمایشات لازم را تجویز کند. آزمایشات و رویه‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری عبارت‌اند از:

استفاده از دامنه برای بررسی مری (آندوسکوپی): در طی آندوسکوپی دکتر شما یک لوله انعطاف پذیر مجهز به یک لنز تصویری (ویدیو endoscope) را به سمت گلو و به داخل مری انتقال می‌دهد. با استفاده از آندوسکوپ، پزشک مری را بررسی می‌کند و به دنبال سرطان یا مناطق تحریک کننده است.

جمع آوری یک نمونه از بافت برای آزمایش (بیوپسی): پزشک شما ممکن است، از یک اندوسکوپ برای جمع آوری نمونه‌ای از بافت مشکوک (بیوپسی) استفاده کند. نمونه بافت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا سلول‌های سرطانی را بررسی و جستجو کنند.

متخصص گوارش و کبد و صفرا

تعیین میزان سرطان هنگامی که یک تشخیص سرطان مری تائید می‌شود، پزشک آزمایش‌های دیگری را برای تعیین اینکه آیا سرطان به گره‌های لنفاوی  یا سایر نقاط بدن گسترش یافته است، توصیه می‌کند. تست‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سونوگرافی آندوسکوپی (EUS)

توموگرافی کامپیوتری (CT)

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)

دکتر شما با استفاده از اطلاعات این روش‌ها می‌تواند مرحله سرطان را تشخیص دهد.

درمان سرطان مری

درمان‌هایی که برای سرطان مری دریافت می‌کنید بر اساس نوع سلول‌های دخیل در سرطان، مرحله سرطان، سلامت کلی و ترجیحات شما برای درمان است.

جراحی سرطان مری

جراحی برای از بین بردن سرطان می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمان استفاده شود. عملیات مورد استفاده برای درمان سرطان مری عبارت‌اند از:

جراحی برای حذف تومورهای بسیار کوچک: اگر سرطان شما بسیار کوچک بوده و در لایه‌های سطحی سلول‌های مری محدود شده و گسترش نیافته باشد، جراح توصیه به حذف سرطان و حاشیه بافت سالم که آن را احاطه کرده است، می‌کند. جراحی را می‌توان با استفاده از آندوسکوپ انجام داد.

 جراحی برای از بین بردن یک قسمت از مری: در طی این عمل، جراح بخشی از مری را که حاوی تومور است همراه با بخشی از قسمت فوقانی شکم و گره‌های لنفاوی مجاور از بین می‌برد. مری باقی مانده مجدداً به معده شما متصل می‌شود. معمولاً این کار با کشیدن معده به سمت مری انجام می‌شود. جراحی برای از بین بردن مری می‌تواند به روش باز با استفاده از برش‌های بزرگ یا با ابزارهای جراحی خاص (لاپاروسکوپی) انجام شود. چگونگی عمل جراحی بستگی به وضعیت فردی و رویکرد خاص جراحان به مدیریت آن دارد.

جراحی برای از بین بردن بخشی از مری و قسمت فوقانی معده (esophagogastrectomy): در طی ایزوفوگرافیترکتومی، جراح بخشی از مری، گره‌های لنفاوی مجاور و قسمتی از معده را از بین می‌برد. سپس باقی مانده از معده کشیده می‌شود و دوباره به مری متصل می‌شود. در صورت لزوم، بخشی از کولون برای کمک به پیوستن به دو مورد استفاده می‌شود.

درمان عوارض

درمان برای انسداد مری و مشکل بلع (دیسفاژی) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رفع انسداد مری: اگر سرطان مری شما مری را محدود کرده باشد، جراح ممکن است از آندوسکوپ و ابزار مخصوص برای قرار دادن یک لوله فلزی (استنت) برای نگه داشتن مری باز استفاده کند. گزینه‌های دیگر عبارت‌اند از جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، لیزر درمانی و فتودینامیک درمان.

تأمین تغذیه: اگر دچار مشکل بلع باشید، پزشک ممکن است یک لوله تغذیه را توصیه کند. لوله تغذیه اجازه می‌دهد تا تغذیه به طور مستقیم به معده یا روده کوچک تحویل داده شود.

شیمی درمانی: شیمی درمانی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. داروهای شیمی درمانی معمولاً قبل از جراحی (neoadjuvant) یا بعد از (adjuvant) در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می‌شود. شیمی درمانی نیز می‌تواند با پرتودرمانی ترکیب شود. در افرادی که مبتلا به سرطان پیشرفته هستند، شیمی درمانی می‌تواند به تنهایی برای کمک به از بین بردن علائم و نشانه‌های ناشی از سرطان استفاده شود. اثرات جانبی شیمی ‌درمانی بستگی به داروهای شیمی درمانی شما دارد.

پرتو درمانی: پرتودرمانی با استفاده از اشعه ایکس پر انرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتو درمان در اغلب موارد با شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان مری همراه است. این حالت معمولاً قبل از عمل جراحی یا گاهی اوقات پس از جراحی استفاده می‌شود. پرتودرمانی همچنین برای از بین بردن عوارض سرطان پیشرفته مری مانند زمانی که یک تومور به اندازه کافی بزرگ می‌شود تا عبور غذا به معده را متوقف می‌کند، استفاده می‌شود. عوارض جانبی تابش در مری مانند واکنش پوستی مثل آفتاب سوختگی، بلع دردناک و دشوار و آسیب رساندن به ارگان‌های مجاور مثل ریه و قلب است.

شیمی درمانی ترکیبی و اشعه ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است اثربخشی هر درمان را افزایش دهد. ترکیب شیمی درمانی و درمان تابش، احتمال و شدت عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

تحریک مزمن مری ممکن است به تغییرات ناشی از سرطان مری کمک کند. عواملی که موجب تحریک در سلول‌های مری می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

داشتن بیماری رفلاکس معده (GERD)

سیگار کشیدن

تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های مری

چاق بودن

نوشیدن الکل

داشتن رفلاکس صفرا

داشتن مشکل بلع به دلیل یک اسفنکتر مری (achalasia)

داشتن یک عادت ثابت برای نوشیدن مایعات بسیار گرم

کم بودن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی

تحت درمان قرار گرفتن با پرتو درمانی در قفسه سینه یا بالا

پیشرفت سرطان مری، می‌تواند عوارض را ایجاد کند، مانند:

انسداد مری.

سرطان مری پیشرفته می‌تواند درد ایجاد کند.

سرطان مری می‌تواند باعث خونریزی شود. گرچه خونریزی معمولاً تدریجی است، در بعضی موارد ممکن است ناگهانی و شدید باشد.

جلوگیری

شما می‌توانید اقدامات زیر را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مری انجام دهید. برای مثال:

ترک سیگار: اگر سیگار می‌کشید، با پزشک خود درباره راه‌های ترک سیگار صحبت کنید. داروها و مشاوره در دسترس هستند تا به شما کمک کنند.

اجتناب از خوردن الکل

خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر: انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حفظ وزن سالم: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، با پزشک خود درباره استراتژی‌هایی که به شما در از دست دادن وزن کمک می‌کنند صحبت کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد