سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان بینی و سینوس

Image result for ‫سرطان بینی و سینوس‬‎

تومور سینوس و بینی می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. در سرطان بینی و سینوس تومور های بدخیم در حفره بینی (فضای خالی پشت بینی) و سینوس ها ( حفره های کوچک و پر شده از هوا در داخل بینی، گونه ها و پیشانی) شکل می گیرند. این نوع سرطان بسیار نادر بوده و اغلب مردان بین ۵۰ تا ۶۰ سال را درگیر می کند. سرطان بینی و سینوس با سرطان در نواحی بینی و گلو متفاوت می باشد.

  

علائم سرطان بینی و سینوس

شایع ترین علامت سرطان بینی و سینوس در زیر آمده است:

– انسداد دائمی بینی، که معمولاً یک طرف بینی را درگیر می کند.

– خونریزی از بینی

– ترشح مخاط از بینی، که ممکن است خونی باشد.

– کاهش حس بویایی

این علائم می توانند شبیه به یک سرماخوردگی عادی یا سینوزیت باشند. در مراحل پیشرفته تر این بیماری علائم زیر می توانند بروز کنند:

– درد و بی حسی در صورت

– تورم غدد در گردن

– از دست دادن بخشی از بینایی یا دو بینی

– آب آمدن از چشم ها و چشم های متورم و محدب

– برآمدگی یا رشد توده ای در صورت، بینی یا سقف دهان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که این علائم دائمی شده و مدت زمان زیادی فرد را درگیر می کند، فرد می تواند به پزشک مراجعه کند. البته احتمال خیلی کمی وجود دارد که سرطان بینی و سینوس تشخیص داده شود ولی بررسی و اطمینان از این موضوع می تواند ارزشش را داشته باشد. گاهی برای اطمینان می توان از آزمایشات مختلفی برای اطمینان از بدخیم بودن تومور در این ناحیه استفاده کرد. در زیر به چند مورد اشاره می شود:

– آندوسکوپی بینی و سینوس – در این روش یک وسیله باریک مجهز به منبع نوری و دوربین به نام آندوسکوپ وارد بینی می شود و ناحیه را بررسی می کند.

– سی تی اسکن یا ام آر آی

– بیوپسی – که نمونه کوچکی از بافت ناحیه مورد نظر گرفته می شود و بدخیم یا خوش خیم بودن آن بررسی می شود. این عمل می تواند در طول آندوسکوپی صورت گیرد.

تومور سینوس و بینی می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. کلینیک جراحی سر و گردن MOH تشکیل شده از یک تیم متخصص و با تجربه ، با حضور دکتر صالح محبی ، دکتر شباهنگ محمدی و دکتر محمد محسنی که در زمینه ی جراحی تومور قاعده جمجمه ، تومورهای سر و گردن و سایر جراحی های مرتبط فعالیت دارند. جهت هر گونه هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۸۱۱۴۵۳۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ارتباط با کلینیک می توانید به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علل سرطان بینی و سینوس

از علل این سرطان می توان به جنسیت (مردها بیشتر در معرض این سرطان هستند)، در معرض مواد شیمیایی بودن، سیگار کشیدن و ویروس پاپیلوما یا بیماری HPV اشاره کرد.

درمان سرطان بینی و سینوس

بهترین درمان برای این نوع سرطان بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. برای مثال درجه پیشرفت سرطان و متاستاز و سلامت کلی بیمار. از روش های درمانی می توان به جراحی برای برداشتن تومور بینی و سینوس ( به صورت اندوسکوپیک یا جراحی باز) ، پرتودرمانی و شیمی درمانی اشاره کرد. دو روش پرتودرمانی و شیمی درمانی معمولاً بعد از روش جراحی انجام می گیرند و به نوعی درمان تکمیلی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد