سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

مراقبت تسکینی ازبیمار سرطان پانگراس

سرطان پانکراس (Pancreatic cancer) نوعی سرطان غده پانکراس یا لوزالمعده است. سرطان پانکراس دارای انواع مختلفی است. شایعترین نوع سرطان پانکراسی در مجاری حمل ترشحات پانکراس رخ می دهد. این نوع سرطان را سرطان پانکراسی اگزوکرین یا برون ریز می نامند. نوع نادر سرطان پانکراس در سلول هایی رخ می دهد که هورمون ترشح میکنند. این نوع سرطان را آندوکرین یا درون ریز یا سرطان سلول های جزیره ای پانکراس می نامند.سرطان پانکراس به دلایل مختلفی رخ می دهد. ریسک فاکتورهای سرطان پانکراس شامل کشیدن سیگار، سن بالای 45 سال، التهاب مزمن پانکراس (پانکراتیت)، سیروز کبد، چاقی، دیابت بلند مدت، سابقه خانوادگی سرطان پانکراس یا انواع خاصی از اختلالات ژنتیکی است. سایر علل سرطان پانکراس شامل رژیم غذایی پرچرب و تماس بلند مدت با بعضی از مواد شیمیایی خاص است.

  

مراقبت تسکینی چیست؟

مراقبت تسکینی نوعی مراقبت بهداشتی تخصصی است که برای مبتلایان به بیماری های جدی ارائه می شود. مراقبت تسکینی روی تسکین علائم، درد و استرس ناشی از بیماری جدی و لاعلاج مثل سرطان پانکراس متمرکز است. هدف از مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی است.مراقبت تسکینی به صورت تیمی ارائه می شود. تیم مراقبت تسکینی از پرشک، پرستار، مددکار اجتماعی و تخصص های دیگر با توجه به بیماری و علائم تحت پوشش تشکیل شده است. تیم مراقبت تسکینی تلاش می کند با همکاری با پزشک معالج و بیمار و خانواده به تسکین علائم و ناراحتی های بیمار پرداخته، تا سر حد امکان کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی را بهبود بخشد.

مراقبت تسکینی مختص سن یا بیماری خاصی نیست. مراقبت تسکینی را می توان برای هر رده سنی و در هر مرحله ای از بیماری ارائه نمود. بهترین حالت زمانی است که مراقبت تسکینی به صورت زودرس و همزمان با تشخیص بیماری شروع شود و همگام با مراقبت درمانی روتین ارائه شود.

درمان علائم سرطان پانکراس – نقش مراقبت تسکینی

در شروع بیماری سرطان لوزالمعده (پانکراس) معمولا علامت خاصی وجود ندارد. اما با پیشرفت بیماری تغییرات قابل توجهی رخ می دهد. یکی از اولین علائمی که ممکن است بیمار مشاهده نماید زردی یا یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی یا ملتحمه چشم) است. بیشتر مبتلایان دچار درد شدید شکم یا کمر با رشد تومور میشوند.مبتلایان سرطان لوزالمعده غالبا درد خیلی شدیدی را تجربه می کنند، همانطور که تومور به اعصاب هجوم آورده و به جاهای دیگر بدن گسترش می یابد. علائم سرطان پانکراس خیلی سریع تغییر می کنند. در طول دوره بیماری درد خیلی شدیدتر می شود.از آنجایی که تیم مراقبت تسکینی در درمان درد تخصص دارد، می تواند درمان های ممکن موجود را برای بیمار اعمال کنند و به بیشترین کنترل ممکن درد دست یابند، از قبیل داروهای مرسوم، داروهای سنتی، استروئیدها یا بلوک عصبی. تیم مراقبت تسکینی در بیماران سرطان پانکراس تلاش می کند که تا سر حد امکان آرامش بیمار را فراهم سازد. درمان سرطان پانکراس شامل شیمی درمانی، اشعه درمانی و جراحی است. درمان هدفمند نیز یکی از درمان های مورد استفاده در سرطان پانکراس است. در درمان هدفمند داروهای خاصی به صورت خوراکی برای بیمار تجویز می شود که روی بخش خاصی از سلول های سرطانی عمل می کند، رشد و انتشار سرطان پانکراس را بلوک می کنند.جراحی برای مراحل اولیه سرطان پانکراس در نظر گرفته می شود. در سرطان متاستاتیک (گسترش یافته به خارج از پانکراس) که لاعلاج است، شیمی درمانی و اشعه درمانی و سایر انواع درمان ها ممکن است تجویز شود که هدف علاج نیست بلکه طولانی تر کردن عمر بیمار است.برای گرفتن بهترین نتیجه، یعنی بیشترین آسایش بیمار و بهترین کیفیت زندگی ممکن بیمار و خانواده؛ در سرطان پانکراس بهتر است مراقبت تسکینی بلافاصله پس از تشخیص بیماری شروع شود و اهداف مراقبت و درمان با بیمار و خانواده وی بحث و بررسی شود. متخصص مراقبت تسکینی می تواند مزایا و معایب هر یک از درمان ها را با بیمار و خانواده وی بحث کند و به انتخاب گزینه های درمانی و اهداف و توقعات از زندگی کمک کند.حتی پس از درمان کامل، بررسی و آزمایشات دوره ای برای بررسی عود یا انتشار سرطان پانکراس لازم می شود. در بیشتر موارد سرطان پانکراس قابل ریشه کنی نیست و تنها با استفاده از درمان های موجود رشد آن کند می شود.تیم مراقبت تسکینی همچنین به پیشگیری یا تسکین عوارض جانبی درمان ها علاوه بر خود بیماری کمک می کند. عوارضی مثل تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی یا درد و استرس ناشی از خود بیماری و اضطراب و افسردگی.مراقبت تسکینی نه تنها برای بیمار و تسکین علائم ضروری است، بلکه به خانواده بیمار نیز کمک می کند تا بار سنگین سرطان پستان و بیماری که از درد رنج می برد، ناراحتی ها، افسردگی و اضطراب مبارزه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد