سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

سرطان و انواع آن

همه چیز درباره انواع سرطان ها , از پیشگیری , علایم و درمان( نکته مهم: مطالب تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند)

انواع و علائم سرطان تیروئید

سرطان تیروئید از شایع ترین انواع سرطان در ایالت متحده استغده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز است. سیستم غدد درون ریز باعث تولید هورمون هایی می شود که عملکرد طبیعی بدن را تنظیم می کنند. تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک در پایین گلو است که دارای لبه چپ و راست است.

 تیروئید هورمون تیروکسین را تولید می کند که موارد زیر را در بدن تنظیم می کند:

متابولیسم

فشار خون

ضربان قلب

دمای بدن

وزن بدن

  

علائم سرطان تیروئید

سرطان تیروئید در ابتدا هیچ نشانه ای ندارد و تیروئید اگر سالم باشد، نمیتوانید غده تیروئید خود را احساس کنید. همانطور که سرطان تیروئید پیشرفت می کند، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

یک توده در گلو

سرفه

خشونت صدا

درد در گلو و گردن

مشکل بلعیدن

تورم غدد لنفاوی

اگر هر کدام از این علائم را دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطرساز سرطان تیروئید

داشتن سابقه خانوادگی سرطان تیروئید

زن بودن

داشتن سابقه سرطان سینه

داشتن سابقه تماس با اشعه

سن نیز عامل خطر مهمی است. سرطان تیروئید پس از 40 سالگی بیشتر رخ می دهد.سرطان تیروئید نسبتا غیر معمول است. در ایالات متحده، این شایع ترین نوع سرطان است. سرطان تیروئید حدود یک دهم سرطان سینه و یک پنجم سرطان ریه شایع است.سرطان تیروئید بر اساس ظاهر سلول های سرطانی طبقه بندی می شود. سلول های سرطانی را سلول های بسیار متمایز می نامند. سلول های تمایز یافته با سرعت بیشتری نسبت به سلول های نامتجانس رشد می کنند.

انواع سرطان تیروئید عبارتند از:

سرطان تیروئید پاپیلاری

سرطان تیروئید پاپیلاری یک شکل متفاوتی از سرطان تیروئید است. این شایع ترین نوع است. این اغلب در زنانی در سنین باروری مشاهده می شود. سرطان تیروئید پاپیلاری کمتر از انواع دیگر خطرناک است. زیرا کند تر گسترش پیدا کرده و بسیار قابل درمان است.

سرطان تیروئید مدولار

سرطان تیروئید مدولار یکی دیگر از انواع سرطان تیروئید است. در برخی موارد سرطان تیروئید مدولار دارای عوامل ژنتیکی هستند. این می تواند به عنوان بخشی از یک سندرم سرطان غدد درون ریز رخ دهد. گفته می شود که موارد بدون مولفه ژنتیکی متناوب هستند.سرطان مدولار تیروئید در سلول های غیر تیروئیدی واقع در غده تیروئید ظاهر می شود. درمان آن با سایر انواع سرطان تیروئید متفاوت است.

سرطان تیروئید فولیکولار

سرطان تیروئید فولیکولار نوعی سرطان تیروئید است که به احتمال زیاد گسترش و تکرار می شود.

سرطان تیروئید آناپلاستیک

سرطان تیروئید آناپلاستیک تهاجمی ترین نوع سرطان تیروئید است. این نوع بسیار نادر و درمان آن دشوار است.

لنفوم تیروئید

این نوع نادرترین نوع سرطان تیروئید است که در سلول های ایمنی واقع در داخل غده تیروئید آغاز می شود.

نتایج معاینات فیزیکی یا آزمایشگاهی می تواند وجود سرطان تیروئید را نشان دهد. بررسی گردن ممکن است یک توده کوچک یا بزرگ در تیروئید را نشان دهد. گره های لنفاوی نیز ممکن است بزرگ شوند.

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان تیروئید عبارتند از:

تست عملکرد تیروئید

تست تیروگلوبولین که برای سرطان پاپیلر یا فولیکول استفاده می شود

سونوگرافی از تیروئید

اسکن تیروئید

بیوپسی تیروئید

سطح کلسیم در خون

سطح فسفر در خون

سطح کلسی تونین در خون

لارنگوسکوپی

درمان سرطان تیروئید

درمان بستگی به نوع سرطان شما و گسترش و متاستاز آن دارد.

اکثر افراد تحت عمل جراحی تمام یا بخشی از غده تیروئید قرار می گیرند. این توانایی بدن شما برای تولید هورمون های طبیعی تیروئید را از بین می برد. مکمل های خوراکی می توانند هورمون های تیروئید را جایگزین کنند.

درمان های دیگر عبارتند از:

ید رادیواکتیو

پرتو درمانی خارجی

شیمی درمانی

سرطان تیروئید

چشم انداز دراز مدت برای افراد مبتلا به سرطان تیروئید چیست؟

افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به سرطان تیروئید تشخیص داده می شوند، به طور کلی به درمان پاسخ می دهند و به بهبودی می رسند. برخی از انواع سرطان تیروئید دارای سرعت بیشتر نسبت به دیگران است.اطمینان حاصل کنید که بعد از اینکه شما درمان شدید نیز، به قرار ملاقات های منظم بعدی بروید. پزشکان باید نشانه های سرطان مجدد را بررسی کنند. دکتر شما همچنین می خواهد به طور مرتب بررسی کنید که مقدار هورمون های جایگزین تیروئید که شما مصرف می کنید درست است.

پیشگیری از سرطان تیروئید

علت سرطان تیروئید در اغلب موارد مشخص نیست. این به این معنی است که برای اکثر مردم هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.سرطان تیروئید مدولار معمولا ارثی است. اگر خانواده شما سابقه این نوع سرطان تیروئید داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند شما را به یک مشاور ژنتیکی معرفی کرده که می تواند تعیین کند که شما احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را دارید.افرادی که در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنند احتمال سرطان تیروئید د آن ها بیشتر است. اگر در نزدیکی یک نیروگاه هسته ای زندگی می کنید با پزشک خود در مورد قرص های پتاسیم ید صحبت کنید.

پیگیری های سالانه خود را ادامه دهید و اگر علائم جدی دارید پزشک خود ملاقات کنید. این باعث خواهد شد که پزشک شما در مراحل ابتدایی هر گونه عوارض جدی سلامتی را تشخیص دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد